Najnowsze artykuły

Jak poprawnie zapisywać numery telefonów...

Format adresu e-mail nie jest trudny do zrozumienia, ale format numeru telefonu jest bardziej skomplikowany. Załóżmy, że mamy numer stacjonarny do...

Czytaj Więcej

Tornister zamiast plecaka, czyli jak wspierać zdrowy kręgosłup i postawę dzieci?

Jednym z najważniejszych punktów przy wyprawianiu dziecka do szkoły jest wybór odpowiedniego tornistra. Jednak dziś w sprzedaży dostępne są nie tylko tradycyjne tornistry, ale też plecaki, a nawet torby.

Tornister a plecak: podobieństwa i różnice

Zacznijmy naszą klasyfikację od szkolnego portfolio. Tornister to torba ze sztywnymi bokami i jedną krótką rączką. Plecak to zaś swoista torba, z jednym lub dwoma paskami. Nie zaleca się korzystania z niego przez dzieci ze względu na nierównomierne obciążenie kręgosłupa. Plecaki to dobra opcja dla uczniów gimnazjów i liceów. Ich układ mięśniowo-szkieletowy jest bardziej ukształtowany i odporny. Plecak szkolny nie ma ramy. Ma miękkie ścianki, w niektórych modelach spód i tył można wzmocnić w celu zwiększenia sztywności. Zalety plecaków to:

  • Lekkość – plecaki szkolne są lekkie.
  • Zwartość (ze względu na brak ramy).
  • Zwykle mają więcej kieszeni.
  • Koszt w zdecydowanej większości przypadków jest niższy niż ceny plecaków (wynika to z braku ramy i cech konstrukcyjnych).

Wskazówka: jeśli zdecydujesz się wybrać plecak dla swojego dziecka, wybieraj modele z wkładkami ortopedycznymi na plecach i szelkach, a także ze zwartym dnem. Pomoże to chronić postawę twojego dziecka przed zniekształceniem i zapobiec uszkodzeniu przyborów szkolnych.

Tornister to doskonały wybór dla pierwszoklasistów i uczniów szkół podstawowych. Mają sztywną ramę, zagęszczone dno, anatomiczne plecy i szerokie ramiączka. Zalety tornistrów:

  • Tornister zachowuje swój sztywny kształt.
  • Anatomiczne oparcie pozwala równomiernie rozłożyć obciążenia na dolną i górną część pleców.
  • Ciasne umocowanie podpiera plecy dziecka i separuje plecy od podręczników.• Grube ścianki i dno zapobiegają uszkodzeniom przyborów szkolnych.• Konstrukcja oparta na mocnej ramie jest stabilna.• Twarde dno nie pozwala na zwisanie produktu pod ciężarem przyborów.

Wskazówka: wybierając tornister dla dziecka, preferuj lżejsze modele. Według ortopedów waga w pełni spakowanego tornistra powinna być mniejsza niż 10% wagi ucznia szkoły podstawowej. Dla uczniów klas od pierwszej do piątej ortopedzi warto wybrać tornister lub plecaki z ortopedycznym oparciem. Szerokość powinna odpowiadać szerokości ramion, a dół powinien znajdować się na poziomie talii. To jedyny sposób aby ciężar podręczników został prawidłowo rozłożony, a sam środek ciężkości pozostał zrównoważony. Dlatego nie kupuj plecaka „na wzrost”.

Niezależnie od rodzaju plecaka czy tornistra, wybierz model z odblaskowymi elementami. Ważne jest też odpowiednie wykonanie. To trwałe i odporne na zużycie materiały sprawią, że tornister będzie służył przez długi czas, zachowa atrakcyjny wygląd i ochroni podręczniki przed wilgocią. Ponadto materiały syntetyczne są łatwiejsze do czyszczenia niż tkaniny naturalne. A dzięki odblaskowym wstawkom dziecko zawsze będzie widoczne podczas przechodzenia przez jezdnię.

tornister dla chłopca

Zdrowy kręgosłup dzieci: jak o niego dbać?

Brak aktywności fizycznej szybko staje się kluczowym czynnikiem w epidemii otyłości u dzieci, co prowadzi do ryzyka chorób przewlekłych. Co więcej, badania wykazały, że zmniejszenie aktywności fizycznej i noszenie niewłaściwych plecaków czy tornistrów, może mieć wpływ na układ mięśniowo-szkieletowy i funkcjonowanie w dzieciństwie i w późniejszym życiu.

Aktywność może pomóc dzieciom w utrzymaniu prawidłowej wagi, radzeniu sobie ze stresem, budowaniu mocnych kości oraz utrzymaniu elastyczności i dobrej postawy. Sport, a nawet lekka aktywność w ciągu dnia to świetny sposób na poprawę zdrowia twojego dziecka i całej rodziny.

Ciężkie plecaki szkolne, brak aktywności fizycznej to wszystko może przyczynić się do bólu pleców, więc gdy dzieci wracają do szkoły, ważne jest, aby rodzice zrozumieli, w jaki sposób mogą zapobiec rozwojowi bólu pleców. Poszukaj plecaka z wyściełanymi paskami. Używanie plecaka z jednym paskiem przenosi cały nacisk na jedno ramię, zamiast równomiernie rozkładać go na dwa. Postaraj się również wybrać plecak, który jest lekki i wykonany z płótna, a nie ze skóry. Inną dobrą opcją jest plecak z pasem biodrowym, który pomaga bardziej równomiernie rozłożyć ciężar na ciele.

Noszenie plecaka: jest dobry i zły sposób. Większość dzieci nosi tornister i plecak zbyt nisko lub przewieszony przez ramię, ale przy coraz większym obciążeniu książek powoduje to dodatkowe obciążenie kręgosłupa i ramion. Zaciśnij paski na tyle, aby plecak ściśle przylegał do ciała. Plecak powinien spoczywać równomiernie na środku pleców i nie opadać na pośladki.

Porozmawiaj ze swoim dzieckiem i upewnij się, że nosi w plecaku tylko te rzeczy, których potrzebuje tego dnia. Wykorzystaj wszystkie przegrody plecaka, umieszczając cięższe przedmioty, takie jak podręczniki, najbliżej środka pleców. Chodzenie z ciężkim plecakiem może również wpływać na postawę dziecka. Plecak nie powinien ważyć więcej niż 10% masy ciała dziecka.