Najnowsze artykuły

Rodzaje piwa: Bogactwo smaków i tradycji

Piwo jest jednym z najstarszych i najbardziej uwielbianych napojów alkoholowych na świecie. Jego różnorodność zaskakuje nawet najbardziej wymagających...

Czytaj Więcej

Jak spędzić tydzień w Gozo, Malta

Gozo Malta

Jeśli chcesz spędzić stosunkowo niedrogi tydzień w gwarantowanym słońcu, w swoim własnym gospodarstwie rolnym, z własnym basenem - to Wyspa Gozo na Malcie jest zdecydowanie jednym z takich miejsc, które należy rozważyć. Nigdy wcześniej nie byłem na Malcie (i powierzono mi zadanie zorganizowania corocznego letniego wyjazdu w imieniu czteroosobowej grupy), byłem sceptyczny i nie byłem pewien, gdzie będzie najlepsze miejsce na pobyt. Słyszałem horrory od moich rodziców z lat 80-tych, które obejmowały pobyt w dalekim od pożądanego kurorcie all inclusive, nic takiego jak klejnoty, które można by dziś znaleźć, więc bardzo chciałem to naprawić. Po jakimś ekstremalnym googlowaniu i śledzeniu Instagramu, wyruszyłem na maleńką wyspę Gozo, położoną zaledwie 5 km na północ od stałego lądu Malty. Oto lista najlepszych miejsc do odwiedzenia podczas pobytu na Gozo:

Santa Lucija Po przeprawie promowej o północy z terminalu pasażerskiego Cirkewwa na Gozo (promy kursują 24 godziny na dobę), w końcu dotarliśmy do spokojnej wioski Santa Lucija (Saint Lucia). Zamieszkiwana głównie przez miejscowych i rolników, jest to niewielka kępa domków letniskowych położonych w odległości krótkiej jazdy samochodem lub 45 minut spacerem od stolicy Gozo - Vittorii (Victoria). Ta spokojna wioska jest pełna rustykalnego uroku z tradycyjnymi domami Gozo rozrzuconymi wokół sennego placu i kaplicy. Naprawdę niewiele się tu dzieje, ale jeśli szukasz kawałka tego, jak to jest mieszkać jak mieszkaniec Gozo, to jest to idealna opcja.

Vittoria Vittoria jest idealnym miejscem na pierwszy dzień, jeśli chcesz się zorientować lub odebrać zakupy spożywcze. Jest to stolica Gozo z dużą średniowieczną cytadelą i bazyliką. Wokół centralnego placu św. Jerzego znajduje się wiele kawiarni i barów, a także targ, na którym sprzedawane są lokalne towary, który w sezonie letnim trwa przez większość dni. W większości restauracji można zjeść za około 20 euro na głowę (za dwa dania), ale jeśli chcesz się rozkoszować, polecam rezerwację w Brookies - tętniącej życiem restauracji i muzycznym barze w przerobionym gospodarstwie rolnym. Tutaj można delektować się kwintesencją śródziemnomorskiego menu z muzyką na żywo przez większość wieczorów.

Xlendi Bay Wkrótce zdaliśmy sobie sprawę, że nic na Gozo nie jest oddalone o więcej niż 15 minut jazdy samochodem. Co dla czteroosobowej grupy bez samochodu czyni go idealnym miejscem na przejazd taksówką. Wynajęcie własnego samochodu jest jednak na tyle proste, że wystarczy porozmawiać z Konsultantem Podróży, który może go dla Ciebie zarezerwować. Drugiego dnia postanowiliśmy wybrać się do Xlendi Bay. Zbudowany wokół małego portu na południowo-zachodnim wybrzeżu wyspy, Xlendi jest idealnym przykładem tradycyjnej wioski rybackiej Gozitan i jest popularnym miejscem do pływania, snorkelingu i nurkowania. Zastrzeżenie, jeśli szukasz piaszczystych plaż, nie znajdziesz ich w Xlendi. Zamiast tego znajdziesz tu długi odcinek skał, które graniczą z zatoką z deskami do nurkowania i schodzą do wody. Po dopracowaniu apetytu na pływanie, udaliśmy się do Cimy, baru i restauracji zbudowanej na zboczu wzgórza z widokiem na nadbrzeże. Z panoramicznym widokiem na zatokę było to idealne miejsce do rozkoszowania się słońcem przy kilku kieliszkach miejscowego wina.

Marsalforn Oprócz Vittorii, jest to prawdopodobnie jedno z największych miast, które znajdziecie na Gozo. A jeśli masz ochotę na odpowiednią, piaszczystą plażę, to masz szczęście (choć małe). Przybyliśmy w połowie popołudnia, więc postanowiliśmy przekręcić zajęcia na plaży i udać się prosto do przystani, aby coś zjeść. Jest wiele opcji do wyboru, ale my stawiamy na Il Gambero, które jest bardzo zalecane, jeśli szukacie wyboru świeżych dań - jak również ciepłe powitanie przez właściciela i jego rodzinę! Po obiedzie idziemy ścieżką wzdłuż wybrzeża do zatoki Xwejni w małej wiosce Zebbug. Natknęliśmy się również na słynne 350-letnie saltpany, które miejscowi nadal wykorzystują jako metodę produkcji soli morskiej. Te szachownicowe ryciny rozciągają się na długości około 3 km wzdłuż linii brzegowej i nie przypominały niczego, co widziałem wcześniej. Jest to również spokojniejsze miejsce do pływania, jeśli szukasz czegoś z dala od zgiełku Marsalfornu.

Błękitna Laguna Jeśli podróżujesz między czerwcem a sierpniem, to miejsce to nie jest dla osób o słabym sercu. Ale warto odwiedzić niektóre z najczystszych wód, jakie kiedykolwiek widzieliście (a mówię tu o czystości południowego Pacyfiku). Płynąc łodzią z głównego portu Gozo, wody stawały się stopniowo coraz bardziej turkusowe, gdy zbliżaliśmy się do wyspy Comino. Wcześniej mówiono nam, że będzie to głównie turystyczne, a po spędzeniu ostatnich kilku dni w idyllicznych miejscach, takich jak Xlendi Bay i Zebbug, ilość ludzi była dość szokiem dla systemu. Po ocenie braku łóżek słonecznych nad samą Błękitną Laguną postanowiliśmy złagodzić cios świeżym ananasem pełnym naszego ulubionego koktajlu, skonsultowaliśmy się z google maps i udaliśmy się na półmilową wędrówkę do mniej znanej Kryształowej Laguny. Od razu pożałowałem, że wybrałem Birkenstocksa zamiast pary trenerów, ponieważ nie było wyraźnie zaznaczonej ścieżki - więc rozsądne buty byłyby wskazane. Uważajcie też, że jeśli zdecydujecie się na spacer do Crystal Lagoon, w przeciwieństwie do łodzi, dostęp do wody jest możliwy poprzez skok na 15 metrów (odpowiedni tylko dla ćpunów z adrenaliną) lub krótką wędrówkę w dół skalistego zbocza. Jeśli więc szukasz relaksującego wytchnienia na idyllicznej i spokojnej wyspie, oferującej mnóstwo okazji do wędrówek, snorkelingu i nurkowania, a także mnóstwo pysznego lokalnego jedzenia do spróbowania, Malta's Gozo jest również warta odwiedzenia.