Najnowsze artykuły

Jak poprawnie zapisywać numery telefonów...

Format adresu e-mail nie jest trudny do zrozumienia, ale format numeru telefonu jest bardziej skomplikowany. Załóżmy, że mamy numer stacjonarny do...

Czytaj Więcej

5 symptomów, że twoje opony powinny zostać wyważone

Drżąca kierownica, nierównomierna jazda czy drgania samochodu nawet na płaskiej powierzchni. To najłatwiejsze do rozpoznania symptomy, które powinny nas zmusić do wyważenia opon.

Kiedy i jak wyważać koła?

Wyważanie to operacja przesuwania środka masy koła do jego geometrycznego środka na osi obrotu. W tym celu serwisant mocuje obciążniki o wymaganym ciężarze do tarczy montowanego koła w miejscach wyznaczonych przy pomocy stojaka wyważającego. Z biegiem czasu te metalowe ciężarki do wyważania kół mogą się zużyć. Opona zużywa się wtedy nierównomiernie. Każde przebicie gumy oznacza dodatkową łatkę na jej wewnętrznej powierzchni. Wszystkie te czynniki powodują zauważalne przesunięcie środka masy koła. Jego przesunięcie prowadzi do pojawiania się bitów i wibracji w ruchu. Cierpi na tym zawieszenie, układ kierowniczy, samo koło zaczyna się nierównomiernie zużywać nawet przy prędkościach, kiedy kierowca nie odczuwa dużego dyskomfortu na kierownicy. Przybliżoną częstotliwość, z jaką zaleca się uciekanie się do prewencyjnego wyważania kół, obliczana jest w kilometrach.

Co 10 000-15 000 km. warto odwiedzić sklep z oponami i sprawdzić wyważenie, ponieważ wyraźne bicie, jako główna oznaka niewyważenia, jest wyczuwalne tylko dla przednich kół. W tym przypadku, przy określonej prędkości, kierownica zaczyna się trząść. Tylna oś nie jest połączona z kierownicą, dlatego znacznie trudniej zauważyć niewłaściwe wyważenie tylnych kół.

Dodatkowo, niezależnie od pory roku i rodzaju gumy, po wpadnięciu auta w głęboką dziurę lub pokonywaniu nieutwardzonych dróg, zdecydowanie zaleca się skorzystanie z usług wyważenia. Jest to konieczne w przypadku wygięcia tarczy lub odpadnięcia któregokolwiek z obciążników.

Wyważarka do kół

Ciężarki do wyważania kół, czyli jak to działa w praktyce?

Na początek koło jest instalowane na stojaku i pobierane są podstawowe dane. W uproszczeniu pracownik określa miejsca, w których nie ma wystarczającej masy do pełnego wyważenia. Należy zauważyć, że obecnie prawie wszystkie maszyny są wyposażone w specjalne czujniki i monitory, które określają takie miejsce z bardzo dużą dokładnością.

Drugim krokiem jest zainstalowanie w tych miejscach obciążników kompensacyjnych. Ciężarki do wyważania kół dzielą się na - wbijane pod tarczę, zwykle stosowane z tarczami tłoczonymi. I klejone - przyklejane do wewnętrznej powierzchni felgi, zwykle stosowany przy felgach odlewanych lub kutych. Ładunki wykonane są z ołowiu lub cynku, waga waha się od 5 do 100 gramów. Trzeci krok - sprawdzamy po postawieniu obciążników, czy masa całościowa jest odpowiednia. Na wyświetlaczu statywu zapalą się zera, co oznacza, że koło jest wyważone.

Wyważona opona nie powoduje wibracji nawet przy dużych prędkościach, jest wygodna i bezpieczna w podróży, a także nie ma destrukcyjnego wpływu na zawieszenie. Wyważanie lepiej powierzyć to profesjonalistom. Nie możesz tego zrobić sam - po prostu nie masz potrzebnego sprzętu.

Podczas wyważania masa kół jest równoważona w stosunku do środka obrotu, a także eliminuje się bicie wzdłuż osi (aby koło nie próbowało obracać się wokół wybranej osi). Fabrycznie niemożliwe jest, aby opony były całkowicie jednolite pod względem grubości przy takim samym rozkładzie masy. Równoważenie pomaga skorygować początkowe i nabyte braki. Niedostrojone koło zwiększa obciążenie udarowe układu jezdnego maszyny, niszczy zawieszenie i przyspiesza zużycie opon.

Jazda z prędkością powyżej 80 km/h pomaga zidentyfikować problem z nie wyważeniem kół. Przednie koła zaczynają dawać „bicie” z odrzutem na kierownicę. A jeśli dysk jest zakrzywiony, sytuacja pojawia się już przy prędkości około 50 km / h. Tylne koła również wymagają wyważenia. W przypadku tarcz kutych i odlewanych wybierane są obciążniki ubijane. Dla tych, którzy chcą zachować estetykę kół, proponujemy ciężarki klejone wewnętrznie.

Montaż obciążników odbywa się na zewnątrz lub z tyłu płyty. Jeśli obciążnik nie może być zamontowany po zewnętrznej stronie tarczy, umieszcza się go z tyłu, ale bliżej na zewnątrz, przy szprychach. Masa ładunku znajdującego się w pobliżu nie przekracza 60g. Jaki jest najlepszy sposób na wyważenie: przez otwór centralny czy przez punkty mocowania koła? Metoda Haveca opiera się na podwójnym centrowaniu kół. Najpierw wykonuje się go wzdłuż otworu środkowego (w przypadku felg ze stopów lekkich stożek jest zastępowany adapterem tulei zaciskowej). Drugi rodzaj osiowania występuje wtedy, gdy tarcza jest przymocowana do stołu za pomocą adaptera kołnierzowego.

Wyważanie wykańczające w żaden sposób nie zastępuje wyważania standardowego. Urządzenie przeznaczone jest do równoczesnego wyważania tarczy i koła. Przy tej metodzie dopuszcza się tylko 15 g odważników w celu wyrównania nierówności masy (przy normalnym wyważeniu - 60 g).