Najnowsze artykuły

Rodzaje piwa: Bogactwo smaków i tradycji

Piwo jest jednym z najstarszych i najbardziej uwielbianych napojów alkoholowych na świecie. Jego różnorodność zaskakuje nawet najbardziej wymagających...

Czytaj Więcej

14 GŁÓWNYCH PRZEKRĘTÓW PODRÓŻNICZYCH, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ

Oszustwa podróżnicze są prawdziwe.

Kiedy zacząłem podróżować, też się w nich zakochałem.

Na mojej pierwszej wielkiej, nieturystycznej wycieczce, zostałem oszukany dwa razy tego samego dnia.

Mój przyjaciel Scott i ja właśnie przyjechaliśmy do Tajlandii. Byliśmy w Bangkoku, próbując znaleźć rejs statkiem, który zabierze nas w górę i w dół rzeki Chao Phraya. Taksówkarz zasugerował nam tę jedną firmę; pojechaliśmy tam i dowiedzieliśmy się, że godzinna wycieczka to tylko 30 dolarów. Nie zastanawiając się nawet nad tym, czy to była umowa, czy nie, zgodziliśmy się. Dla nas - wciąż myśląc o cenach w domu - ta oferta wydawała się być uczciwą ceną. Dopiero gdy wycieczka łodzią zakończyła się wcześnie, zdaliśmy sobie sprawę, że mogliśmy zostać zerwani (później dowiedzieliśmy się, że zapłaciliśmy podwójną cenę).

Potem, po lunchu, wybraliśmy się do Grand Palace. Kiedy tam dotarliśmy, nie widzieliśmy żadnych tłumów. Spojrzeliśmy w dół na lewą stronę pałacu, potem w prawo. "Gdzie są wszyscy?" Zapytałem. Podszedł do nas przedsiębiorczy kierowca tuk-tuk i powiedział, że pałac jest zamknięty na lunch. Scott i ja spojrzeliśmy na siebie. Może to była prawda. Przecież wiele muzeów czasem tak robi, a my nie widzieliśmy nikogo w pobliżu. Wydawało się to wykonalne. Zaoferował, że zabierze nas do kilku, które były otwarte.

"Pewnie", odpowiedzieliśmy - i odwiedziliśmy nie tylko kilka świątyń, ale także sklep z garniturami, sklep z kamieniami i pamiątkami.

Potem, jak zabrał nas do pałacu (który był niespodziewanie otwarty). Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, że nigdy nie był on zamknięty - byliśmy po prostu po złej stronie budynku.

Zostaliśmy oszukani.

Moje życie jako podróżnika nie było na dobrym początku.

Więc, dzisiaj chcę wam dać listę przekrętów podróżniczych, których należy unikać.

Unikanie oszustw podróżniczych wymaga dużo zdrowego rozsądku i zdrowej dawki podejrzeń. Jeśli wydaje się to zbyt dobre, by mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie tak jest!

(Dodatkowo, jeśli masz przy sobie przewodnik turystyczny, zwykle wymieniają one najczęstsze oszustwa w tym kraju). Oto kilka z tych bardziej uniwersalnych, których należy unikać:

1. Przeciążenie taksówki

To jeden z najczęstszych przekrętów podróżniczych. Albo kierowca powie Ci, że licznik jest zepsuty i spróbuje obciążyć Cię ogromną stawką, albo zobaczysz, że licznik jedzie wyżej i szybciej niż Superman!

Aby uniknąć tego oszustwa, najpierw musisz wiedzieć, ile powinna kosztować jazda. Zawsze pytam personel hostelu lub hotelu o to, jaka powinna być jazda, więc mam ramy odniesienia. Następnie, jeśli taksówkarz spróbuje wynegocjować ze mną stawkę, proponuję mu właściwą stawkę. Jeśli odmówi, znajdę kogoś, kto założy licznik. Jeśli taksometr wydaje się za szybko jechać w górę, każę mu się zatrzymać i wysiąść. Wiele tablic turystycznych pozwala zgłaszać złych taksówkarzy, więc pamiętaj, aby zawsze zanotować ich numer identyfikacyjny, gdy wsiadasz do taksówki.

I nigdy nie wsiadaj do nielicencjonowanej taksówki - nieważne, jak niesamowita jest umowa!

2. Twoje zakwaterowanie jest "zamknięte"

Kolejny przekręt kierowcy taksówki: Twój kierowca spróbuje powiedzieć, że Twój hotel lub hostel jest nadkompletowany lub nawet zamknięty. Nie jest. To znaczy, nie zarezerwowałbyś go, gdyby tak było, prawda? Po prostu zignoruj je i nalegaj, żeby tam jechać. Jeśli nadal będą próbować, to nadal nalegaj. Zazwyczaj będą się o tym zamykać.

I choć wydaje się to być przekręt, na który nikt nie może się zakochać, ludzie tak robią. Byłem w wielu taksówkach, gdzie nalegali, że mój hostel jest zamknięty od miesięcy.

Notatka o taksówkach: W tej erze smartfonów, mamy z powrotem naszą władzę. Nie jesteśmy już bezradni, bo możemy spojrzeć na mapę i zobaczyć prawdziwą, prawidłową trasę. Lubię patrzeć na Google Maps i widzieć, jaka jest najlepsza trasa. Jeśli wygląda na to, że jej nie biorą, zwykle wskazuję na mapę i nalegam, by jechali w tę stronę. (Ostatnio zostawiłem taksówkę w Bangkoku, bo próbował na mnie ściągnąć szybką, wybierając dłuższą trasę). Jeśli jadę do kraju, w którym nie będę miał dostępu do telefonu, wstępnie ładuję mapę na telefon. GPS w telefonie będzie działał nawet jeśli nie masz połączenia. Dodatkowo, usługi jazdy, takie jak Uber, nakładają na kierowców odpowiedzialność, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo, że zostaną oszukani.

3. Gra w muszle

Widzę to cały czas - jak ludzie się na to nabierają, nigdy się nie dowiem. To taki stary i oczywisty przekręt. To jest w filmach, na litość boską! Zobaczysz ludzi na ulicy grających w karty (czasami nazywanych Monte Trzy Karty) lub chowających piłkę w kubku i kogoś, kto zgadnie, gdzie jest i wygrywa pieniądze. Wtedy decydujesz się na grę - i wygrywasz! Myśląc, że to wspaniałe, stawiasz więcej pieniędzy... a potem przegrywasz - i znów przegrywasz.

Nie daj się wciągnąć w ten przekręt. Pamiętaj, że dom zawsze wygrywa!

4. "Wejdź na herbatę i pomóż mi napisać list!"

Podczas pobytu w Maroku, ktoś spróbował tego przekrętu podróżniczego na mnie. Wychodziłem ze sklepu, gdy facet nawiązał rozmowę. Gdy dowiedziałem się, że jestem z Nowego Jorku, powiedział, że ma kuzyna, który tam mieszkał (pierwszy prezent) i chciał wiedzieć, czy mogę przyjść do jego sklepu i napisać dla niego kartkę pocztową (drugi prezent). Chodziło o to, żebym wszedł do sklepu, może dał mi herbatę, a potem naciskał, żebym coś kupił. Posługuje się to psychologiczną zasadą wzajemności: dał mi herbatę, był dla mnie miły, więc wkrótce poczuję się społecznie zobowiązany, żeby coś kupić.

Aby tego uniknąć, nie podążaj za ludźmi w inne miejsce i nie wierz, że nagle mają kuzyna, który mieszka dokładnie tam, gdzie ty!

5. Darmowe bransolety/rosemary/ wszystko, co mogą ci założyć

W tym powszechnym w Europie przekręcie, przyjazna osoba podejdzie do ciebie na szybką pogawędkę, a następnie założy ci bransoletkę na nadgarstek lub kapelusz na głowę, albo poda ci gałązkę rozmarynu. Kiedy już będziesz miał ją na sobie, będą żądać pieniędzy. Kiedy odmówisz, zaczną wywoływać scenę w nadziei, że wolisz dać im trochę pieniędzy niż się wstydzić.

Nie pozwólcie nikomu położyć niczego na waszym ciele i bądźcie bardzo ostrożni przyjmując cokolwiek za darmo. Jeśli coś na ciebie włożą, po prostu zdejmij to, oddaj im to i bądź stanowczy wobec tego. Potem odejdźcie i ruszajcie dalej ze swoim dniem. Nie będą za tobą gonić.

6. Rozlanie się na twoich ubraniach

Jesteś tam, pilnując swoich spraw, a ktoś coś na ciebie wylewa. Rujnuje ci dzień, ale zdarzają się wypadki, prawda? Obficie przepraszają i proponują posprzątać, naćpać plamę i przeprosić. Podczas gdy wy wszyscy jesteście zdenerwowani, oni zabierają waszą kieszeń. Zanim zdacie sobie sprawę, co się stało, już dawno ich nie ma.

Ten przekręt jest również powszechny w Europie. Uważajcie na ludzi, którzy wkraczają na waszą osobę, jeśli nie jest to już zatłoczony obszar. Jeśli tak się stanie, odepchnij ludzi i posprzątaj to sam.

7. Oszustwo motocyklowe

Wypożyczasz rower, a gdy go przywieziesz, właściciel żąda dodatkowej opłaty lub kosztownej naprawy, ponieważ są jakieś szkody, o których nie wiedziałeś. Dużo widzę tego oszustwa w Azji Południowo-Wschodniej i innych rozwijających się regionach świata.

Aby tego uniknąć, należy najpierw zrobić zdjęcia roweru, aby udokumentować wszelkie wcześniejsze uszkodzenia. Omiń go z właścicielem, aby wiedział, co robisz na zdjęciach. Używaj własnego zamka i trzymaj rower z dala od głównej ulicy, gdy go parkujesz. Czasami właściciel wyśle kogoś, by zarobił na rowerze lub go ukradł, więc musisz zapłacić! Ponadto, zawsze upewnij się, że wykupiłeś ubezpieczenie podróżne, aby móc zgłosić roszczenie w razie problemu.

8. Flirtująca kobieta

Przyjeżdżasz do nowego kraju i idziesz do baru, gdzie piękny lokal przychodzi do ciebie na pogawędkę. Nie możesz uwierzyć w swoje szczęście. Masz kilka drinków i niesamowitą rozmowę i idziesz do nowego baru lub klubu, który zaproponowała. Jednak po dzikiej nocy i dużej ilości drinków, kobieta znika i jesteś zmuszony zapłacić zawyżony rachunek z kilkoma naprawdę dużymi facetami, którzy się na ciebie uwzięli, aby się upewnić. Albo, co gorsza, zostajesz odurzona i budzisz się całkowicie pozbawiona wszystkiego, co masz na sobie.

Prostym rozwiązaniem jest bycie ostrożnym wobec atrakcyjnych kobiet, które obiecują, że zabiorą cię do najlepszego klubu na świecie, przyniosą ci drinki lub są zbyt zalotne, zwłaszcza gdy wyróżniasz się jak obolały kciuk jako obcokrajowiec. Wsiadanie do samolotu nie zwiększyło twojej atrakcyjności o współczynnik 10.

Uwaga: Dlaczego nie wspomniałem o podobnym przekręcie dla kobiet? Bo bądźmy prawdziwi, my, mężczyźni, jesteśmy głupi i zazwyczaj myślimy naszym małym mózgiem. Kobiety są zbyt mądre, by się na to nabrać.

9. Twoja atrakcja jest zamknięta na lunch

Jak już wspomniano, to jest to, co mi się przydarzyło i zakochałem się w tym haku, lince i ciężarowi! Przyjazny miejscowy podchodzi i informuje, że atrakcja, którą chcesz odwiedzić, jest zamknięta z wielu powodów (ceremonia religijna, święto, itp.). Następnie zaprowadzi Cię do innej atrakcji lub sklepu, gdzie będziesz musiał coś kupić lub zapłacić dużo za wejście.

Aby tego uniknąć, znajdź główne wejście lub kasę biletową i przekonaj się sam. Pamiętaj też, że większość atrakcji nie zamyka się na lunch - zamyka się na cały dzień. Jeszcze lepiej sprawdzić godziny otwarcia przed wyjazdem, aby wiedzieć, czego się spodziewać - godziny otwarcia i zamknięcia są prawie zawsze dostępne online. Nie bądź taki jak ja!

10. Pierścień "znaleziony"

Niewinna osoba podnosi pierścień na ziemię i pyta, czy go upuściłeś. Kiedy mówisz "nie", osoba ta patrzy na pierścionek z bliska, a następnie pokazuje znak "udowadniający", że jest to czyste złoto. Oferuje, że sprzeda ci go za lepszą cenę. Oni zarabiają trochę pieniędzy, a ty dostajesz trochę złota, które możesz odsprzedać. To jest wygrana-wygrana! Myślisz, że to dobry interes, kupując go, dowiadujesz się, że jest fałszywy, gdy próbujesz go sprzedać w domu!

To jest powszechne w Europie. Jeden z członków mojej wycieczki prawie na to wpadł, gdy byliśmy w Paryżu, ale zdążyłem interweniować i odesłałem go. Najlepszym sposobem na uniknięcie tego przekrętu jest nie kupowanie pierścionka. Jeśli brzmi to zbyt dobrze, by mogło być prawdziwe, to na pewno tak jest.

11. Fałszywą petycję

Znajdujesz się w popularnym miejscu, a kobieta lub dziecko (często udające głuchoniemego lub ucznia) będą starały się nakłonić Cię do podpisania petycji. Nie wiesz, co mówią, a żeby skończyć z tym niezręcznością, podpisujesz petycję, mając nadzieję, że odejdą. Ale składający petycję żąda wtedy darowizny pieniężnej. W najlepszym wypadku każdy, kto zakochuje się w tym przekręcie, traci trochę pieniędzy, w najgorszym - jest kieszonkowcem podczas walki z petentem.

Inny z członków mojej wycieczki zakochał się w tym przekręcie (nawet po tym, jak go specjalnie o tym ostrzegłem), ale ja go uratowałem w czasie. Aby uniknąć tego przekrętu, po prostu ignoruj osoby podchodzące do Ciebie, aby podpisać petycję, zwłaszcza gdy są w grupach i próbują Cię otoczyć. Po prostu idźcie dalej.

12. Narkotykowy interes poszedł źle

Ten przekręt jest powszechny w wielu krajach rozwijających się. Znajdujesz się w popularnej okolicy turystycznej (zazwyczaj na imprezie) i ktoś oferuje ci narkotyki. Mówisz tak i zanim się zorientujesz, na miejscu jest (prawdziwy) gliniarz! Proponują cię aresztować lub możesz zapłacić grzywnę (tzn. łapówkę). Przyłapany na gorącym uczynku, prawdopodobnie zapłacisz łapówkę, a nie pójdziesz do więzienia.

Po prostu: Nie kupujcie narkotyków w innych krajach!

13. Zła zmiana

Często zdarza się to w krajach, w których rachunki wyglądają podobnie do siebie. Ludzie mają tendencję do patrzenia na kolory jako pierwsi, więc kiedy dostajesz kupę zmian, która jest tego samego koloru, myślisz, że masz właściwą zmianę - ale naprawdę dali ci złe rachunki, w nadziei, że nie zauważysz, aż do momentu, gdy się spieszyć.

Aby nie dać się złapać, za każdym razem ostrożnie przeliczaj zmianę.

14. Przełącznik

Dzieje się tak na całym świecie, głównie z koszulami, dywanami, dywanikami i antykami. Jesteś w sklepie i widzisz designerski przedmiot po okazyjnej cenie. Może kupili go hurtowo? Po jakimś targowaniu się, właściciel zgadza się sprzedać ci go. Ale kiedy nie zwracasz uwagi, daje ci pukiel.

Aby uniknąć tego przekrętu, pamiętaj, że żaden projektant nic nie będzie tak tanie. Pamiętaj, że jeśli wydaje się to zbyt dobre, by było prawdziwe, to nie jest prawdziwe. Po drugie, upewnij się, że zawsze obserwujesz , co sprzedawca ci daje, aby mieć pewność, że jest to dokładnie taki przedmiot, jaki chciałeś.

Aby nie dać się oszukać podczas podróży, bądź ostrożny, jeśli chodzi o ludzi oferujących Ci coś w turystycznym otoczeniu. Pomyśl o tym w ten sposób: czy w codziennym życiu po powrocie do domu, wybrałbyś się na to? Jeśli odpowiedź brzmi nie, to jest 99% szans na to, że to oszustwo, którego musisz unikać.

W drodze, trochę zdrowego rozsądku idzie długą drogę.

POZOSTAŃCIE CHRONIENI W DRODZE!
Martwisz się, że coś zgubisz, ukradniesz, albo wpadniesz na oszustwo? Upewnij się, że dostaniesz ubezpieczenie podróżne, aby w razie gdyby coś się wydarzyło, można było znów zrobić całość i odzyskać swoje straty! Nigdy nie wychodzę z tym z domu!